Kako da šećer u krvi držite pod kontrolom

Dijabetes tip 2 je najčešći oblik ove bolesti, a često ostaje neotkriven sve dok se ne jave ozbiljne posledice. Zato je važno nivo šećera u krvi dovesti u ravnotežu

Gotovo trećina osoba koje pate od ovog oblika dijabetesa ne zna svoju dijagnozu. Oštećenja finih krvnih sudova u vitalnim organima, uključujući oči, tokom dužeg vremena, koja nastaju zbog povišenih vrednosti glukoze u krvi, mogu da dovedu do trajnih oštećenja bubrega, srca i perifernih nerava. Dijabetes može uspešno da se kontroliše pravilnom ishranom i svakodnevnom fizičkom aktivnošću, korigovanjem telesne mase i primenom antidijabetika (u slučaju dijabetesa tip 2). Inače, ovaj oblik dijabetesa je najčešći oblik ove bolesti. Za razliku od njega, dijabetes tip 1 se najčešće dijagnostikuje kod dece i mladih ljudi i zahteva insulinsku terapiju.
Bilo da imate povišeni šećer u krvi tokom dana ili dijagnostikovan metabolički sindrom ili dijabetes, hrana koju jedete ima neverovatnu moć – svaki obrok je prilika da nahranite svoje telo namirnicama koje će mu pomoći. Evo šta možete učiniti kako biste sprečili oscilacije šećera u krvi.

UZIMAJTE ZDRAVE MASNOĆE

Mozak se sastoji od 60% masti. Masnoće predstavljaju najdugoročniji izvor energije za naše telo i mozak. Najbolji izvori zdravih masnoća su ulje semenki lana, kokosovo ulje, losos i avokado.

PROTEINI

U kombinaciji s hranom bogatom skrobom, proteini pomažu u usporavanju apsorpcije šećera u krvotok te doprinose održavanju optimalnog nivoa šećera u krvi. Međutim, ako preterate s unosom belančevina – proteini će se pretvoriti u šećer. Dovoljno će biti da uzimate 40-70 g proteina dnevno.

VOĆE S NISKIM SADRŽAJEM FRUKTOZE
Nema razloga da proterate voće sa svoje trpeze. Kad poželite da se zasladite, umesto da se okomite na slatkiše, jedite voće s niskim sadržajem fruktoze, poput malina, kupina, borovnica, dinje ili kivija.

LISNATO ZELENO POVRĆE
Skrobno povrće poput krompira je bogato ugljenim hidratima i u telu se lako pretvara u glukozu, te je bolje da se držite tamnozelenog lisnatog povrća kao što su spanać, kelj i blitva. Ove vrste povrća imaju malo ugljenih hidrata, te smanjuju rizik od dijabetesa tipa 2, a pritom snabdevaju telo vitaminom B i folnom kiselinom.

ADAPTOGENI
Hormon stresa – kortizol opskrbljuje telo šećerom oslobađajući zalihe glukoze iz jetre. Ako je nivo kortizola stalno visok, telo kontinuirano proizvodi glukozu, povećavajući nivo šećera u krvi. Zbog toga je važno uključivanje u ishranu mahunarki poput soje, koje deluju kao adaptogeni i dovode hormone u ravnotežu.

ZAČINI
Studije su pokazale da redovno konzumiranje cimeta, čak i u malim količinama, može sniziti nivo šećera u krvi. Sa druge strane, protivpalna svojstva kurkume bitna su za smanjenje upalnih procesa u telu, koji mogu doprineti insulinskoj rezistenciji.