Šta su nootropici (pametne droge): Vrste, Upotreba, Rizici

Bilo da ste student koji se nada da će položiti ispite, zaposleni profesionalac koji teži unapređenju ili starija odrasla osoba zabrinuta zbog demencije, ideja da uzmete pilulu koja pojačava vaš mozak može izgledati prilično privlačna.

Dakle, možda nije iznenađujuće što je upotreba nootropa – poznatih kao pojačivači kognitivnih sposobnosti ili pametni lekovi – u porastu. Ali da li rade? I da li su bezbedni?

Termin “nootropici” prvo se odnosio na hemikalije koje su ispunjavale vrlo specifične kriterijume.

Ali sada se koristi za označavanje bilo koje prirodne ili sintetičke supstance koja može imati pozitivan uticaj na mentalne veštine. Često se koristi termin “pametne droge”.

Generalno, nootropici spadaju u tri opšte kategorije: dijetetski suplementi , sintetička jedinjenja i lekovi na recept.

Dok se zdravstveni stručnjaci uglavnom slažu da uzimanje nootropika na recept u svrhu koju je odobren od strane lekara (kao što je stimulativni lek ako imate ADHD ili donepezil ako imate Alchajmerovu bolest) može biti od pomoći, upotreba bilo koje vrste kognitivnog pojačivača kod zdravih ljudi je daleko kontroverzniji.

Šta kažu istraživači

Barri Gordon, MD, PhD, direktor odeljenja kognitivne neurologije/neuropsihologije u Johns Hopkins Medicine, kaže da nema “nema jakih dokaza” da je bilo koji od suplemenata koji se sada prodaju zbog njihove navodne moći jačanja pamćenja od pomoći.

„Nije jasno da rade i nije jasno da su bezbedni“, kaže on. Takođe je skeptičan prema osnovnoj premisi koja stoji iza nootropa.

„Krugovi koji su uključeni u ljudsku spoznaju su veoma komplikovani i nisu u potpunosti shvaćeni“, kaže on. „Ne možete tako lako ‘pojačati brojčanik’.

On napominje da su ljudi koji veruju da su njihove mentalne performanse povećane zahvaljujući nootropima u velikoj meri pod uticajem placebo efekta. „Ako ste sigurniji i mislite da ćete ići bolje, biće vam bolje.

Dr Chris D’Adamo, direktor istraživanja i obrazovanja u Centru za integrativnu medicinu Univerziteta Merilend, ima drugačije mišljenje. Poput Gordona, on ne misli da će vam nootropici dati nadljudske mentalne sposobnosti, ali veruje da imaju potencijal da nekim ljudima ponude prednost.

„Većini ljudi koji žele da optimizuju kognitivne funkcije bilo bi bolje da se usredsrede na dovoljno sna , ishranu bogatu hranljivim sastojcima i upravljanje stresom “, kaže on. Ali kada jednom savladate te osnove, pravi nootropi mogu poslužiti kao bonus, pomažući vam da razmišljate jasnije i oštrije ili da smanjite šanse za kognitivni pad kako starite, kaže on.

Vrste nootropa

Skoro svi koriste nootrop, znali to ili ne, kaže D’Adamo. On govori o kofeinu, i iako može imati zdravstvene rizike ako preterujete, pokazalo se da ovaj prirodni stimulans poboljšava veštine razmišljanja.

Ne samo da vas čini budnijim, kaže D’Adamo: Kofein vam takođe daje veći pristup nekoliko hemikalija (neurotransmitera) u vašem mozgu, kao što je acetilholin, koji pomaže u kratkoročnom pamćenju i učenju.

Ali većina ljudi zainteresovanih za nootrope ne drži se kafe ili čaja.

Oni se šire na dijetetske suplemente. Neki, kao što su ginseng i gingko, nisu izdržali naučno ispitivanje.

Ipak, drugi – uključujući CDP-holin, L-teanin, kreatin monohidrat, Bacopa monnieri , huperzin A i vinpocetin – mogu i dalje obećavati.

Racetami, kao što je piracetam, su još jedna vrsta nootropa. Ova sintetička jedinjenja možete dobiti u slobodnoj prodaji u SAD, ali se u nekim drugim zemljama smatraju lekovima na recept.

D’Adamo kaže da su ove hemikalije, koje deluju na neurotransmitere, uključujući acetilholin, proučavane kod starijih osoba koje imaju opadanje sposobnosti razmišljanja. Ne preporučuje ih većini mlađih, zdravih ljudi.

Nootropi koji se izdaju na recept se uglavnom sastoje od stimulansa kao što su oni u nekim lekovima za ADHD. Iako ovi dobro rade za mnoge ljude sa ADHD- om , ne preporučuju se drugima koji jednostavno žele da poboljšaju svoj fokus i pažnju.

Mnogi studenti dobijaju ove vrste droga ilegalno, i iako se čini da kratkoročno pomažu, postoje ozbiljni rizici.

Lekar može propisati nootrop za lečenje zdravstvenog stanja. Obično je lek vrsta stimulansa, kao što je amfetamin, koji može pomoći u lečenju ADHD-a, narkolepsije, demencije ili sličnog stanja.

Nootropi na recept uključuju:

  • modafinil (Provigil), stimulans koji se bavi iznenadnom pospanošću narkolepsije. Odobren je od za lečenje narkolepsije, apneje u snu i poremećaja rada u smenama, ali neke studije sugerišu da može pomoći u učenju i pamćenju kod zdravih ljudi.
  • Adderall, koji sadrži amfetamine za lečenje ADHD-a
  • metilfenidat (Ritalin), stimulans koji može upravljati simptomima narkolepsije i ADHD-a
  • memantin (Akura), koji leči simptome Alchajmerove bolesti

Iako oni mogu biti efikasni u lečenju specifičnih zdravstvenih stanja, osoba ne bi trebalo da ih uzima bez recepta.

Kao i svi lekovi na recept, oni nose rizik od neželjenih efekata i interakcija, a osoba treba da ih uzima samo pod nadzorom lekara.

Uobičajeni neželjeni efekti nootropika na recept uključuju:

  • visok krvni pritisak
  • ubrzan rad srca
  • nesanica i drugi poremećaji spavanja
  • problem sa vidom
  • zavisnost

Neki dokazi sugerišu da ljudi koji koriste nootropike na recept za poboljšanje funkcije mozga imaju veći rizik od impulzivnog ponašanja, kao što je rizična seksualna praksa.

Zdravstveni radnici treba da blisko sarađuju sa ljudima koji uzimaju nootrope na recept kako bi upravljali svim neželjenim efektima i pratili njihovo stanje.

Najperspektivnije opcije

Ako razmišljate o pokušaju nootropnih suplemenata, prvo bi trebalo da razgovarate sa svojim lekarom. Kao i kod svih suplemenata, želećete da vas lekar obavesti o svim zdravstvenim rizicima, kao što su efekti na bilo koja stanja koja imate ili lekove koje uzimate.

Imajte na umu da iako postoje neke studije o ovoj temi, one imaju tendenciju da budu male ili ograničene na uticaj na starije odrasle osobe. Takođe, svačija hemija mozga je jedinstvena, tako da ono što funkcioniše za jednu osobu možda neće za drugu, kaže D’Adamo. Međutim, ove vrste imaju pozitivna iskustva i nauku iza sebe:

1. L-teanin

Čini se da ovaj dodatak poboljšava mentalne efekte kofeina i suprotstavlja nervozu izazvanu kofeinom, kaže D’Adamo.

Istraživanja su pokazala da kombinovanje kofeina i L-teanina može pomoći da bolje obavljate više zadataka. Najsigurniji način da dobijete ovu kombinaciju je pijenje čistog zelenog čaja , koji sadrži i kofein i L-teanin, ali je takođe u redu da kombinujete svoju uobičajenu kafu ili čaj sa dodatkom L-teanina.

Ne uzimajte kofein u obliku pilule ili snage, jer je previše lako preterati. Kofein, u višku, može biti toksičan, izazivajući ubrzan rad srca, pa čak i dovodeći do napadaja ili smrti.

Samo 1 kašičica čistog kofeina u prahu može imati onoliko kofeina koliko biste dobili iz 28 šoljica kafe. FDA, koja je razbila proizvođače čistih i visoko koncentrovanih proizvoda kofeina, napominje da je razlika između bezbedne količine i toksične količine veoma mala.

2. CDP-holin (Citokolin)

U Evropi se često propisuje kao lek, pokazalo se da CDP-holin pomaže pamćenju – barem kod ljudi koji imaju demenciju uzrokovanu vaskularnim problemima u mozgu. Nema poznatih neželjenih efekata, tako da se generalno smatra bezbednim za pokušaj.

3. Kreatin monohidrat

Kreatin koji se često nalazi u dodacima za izgradnju tela, pomaže u izgradnji mišićne mase.

Ali studije su takođe otkrile da može poboljšati veštine rasuđivanja i kratkoročno pamćenje kod zdravih ljudi.

Povećava nivoe molekula zvanog ATP, što dovodi do više ćelijske energije, kaže D’Adamo. “Redovno ga uzimam samo za energiju. Veoma je bezbedno.”

4. Bacopa monnieri (Brami prah)

Tradicionalnu indijsku (ajurvedsku) biljku, Bacopa monnieri – takođe poznatu kao brahmi – neki su predložili da pomogne mozgu da brže obrađuje informacije. To izaziva rast grana nervnih ćelija (dendrita), kaže D’Adamo. On kaže da ovaj proces traje neko vreme; očekujte da sačekate 4-6 nedelja za rezultate.

Iako kombinovanje nekoliko ovih dodataka može izgledati kao dobra ideja – a mnoge formule na tržištu rade upravo to – D’Adamo to ne preporučuje jer većina kombinacija nije dobro proučena.

Umesto toga, on predlaže da probate jednu ili dve nekoliko meseci, a zatim uzmete mesec dana pauze pre nego što se vratite na njih ili pređete na druge.

Njegova briga je da možete postati tolerantni na nootrope (uključujući kofein), što znači da će vam trebati sve više i više da bi oni radili za vas.

5. Kofein

Mnogi ljudi konzumiraju pića koja sadrže kofein, kao što su kafa ili čaj, zbog njihovog stimulativnog dejstva. Studije pokazuju da je kofein bezbedan za većinu ljudi u umerenim količinama.

Redovna šolja kafe ili čaja može biti dobar način za jačanje mentalnog fokusa. Međutim, ekstremne količine kofeina možda nisu bezbedne.

Uprava za hranu i lekove (FDA) preporučuje da ljudi ne konzumiraju više od 400 miligrama (mg)  kofeina dnevno. Ovo je količina u 4-5 šoljica kafe.

Kofeinske tablete i praškovi mogu sadržati izuzetno velike količine stimulansa. Njihovo uzimanje može dovesti do predoziranja kofeinom, pa čak i smrti, u retkim slučajevima.

Žene koje su trudne ili bi mogle da zatrudne možda će morati da ograniče ili izbegnu unos kofeina. Studije su otkrile da je konzumiranje 4 ili više porcija kofeina dnevno povezano sa većim rizikom od gubitka trudnoće.

6. Omega 3

Omega-3 masne kiseline su među najpoznatijim i dobro proučavanim pojačivačima mentalnog zdravlja.

Ove polinezasićene masti se nalaze u masnoj ribi i dodacima ribljeg ulja. Ova vrsta masti je važna za zdravlje mozga i osoba mora da je dobije iz ishrane.

Omega-3 pomažu u izgradnji membrana oko ćelija tela, uključujući neurone. Ove masti su važne za popravku i obnavljanje moždanih ćelija.

Pregled iz 2015. je otkrio da omega-3 masne kiseline štite od starenja mozga. Druga istraživanja su zaključila da su omega-3 važne za funkciju mozga i nervnog sistema.

Međutim, velika analiza je otkrila „nema koristi za kognitivne funkcije uz dodatak omega-3 [višestruko nezasićenih masnih kiselina] među kognitivno zdravim starijim ljudima“. Autori preporučuju dalje dugoročne studije.

Osoba može dobiti suplemente omega-3 u različitim oblicima, uključujući riblje ulje, ulje od krila i ulje algi.

Ovi suplementi nose nizak rizik od neželjenih efekata kada ih osoba uzima prema uputstvima, ali mogu da stupe u interakciju sa lekovima koji utiču na zgrušavanje krvi. Pitajte lekara pre nego što ih uzmete.

7. Ginkgo biloba

Ginkgo biloba je drvo poreklom iz Kine, Japana i Koreje. Njegovi listovi su dostupni kao biljni dodatak.

Studija iz 2016. pokazala je da je gingko biloba „potencijalno koristan“ za poboljšanje funkcije mozga, ali da bi se to potvrdilo biće potrebno više istraživanja.

Ginkgo biloba može pomoći kod simptoma demencije, prema jednom pregledu, koji je izvestio o efektima koji se javljaju kod ljudi koji su uzimali više od 200 mg dnevno tokom najmanje 5 meseci.

Međutim, autori pregleda napominju da je potrebno više istraživanja. Takođe, sa dostupnim nootropima na recept, ginkgo biloba možda nije najbezbednija ili najefikasnija opcija.

8. Panak ginseng

Panak ginseng je višegodišnji grm koji raste u Kini i delovima Sibira. Ljudi koriste njegovo korenje u medicinske svrhe.

Ljudi ne bi trebalo da mešaju Panak ginseng sa drugim vrstama ginsenga, kao što su sibirske ili američke sorte. To su različite biljke sa različitom upotrebom.

Pregled iz 2018. navodi da Panak ginseng može pomoći u prevenciji određenih bolesti mozga, uključujući Alchajmerovu bolest, Parkinsonovu bolest i Hantingtonovu bolest. Takođe može pomoći u oporavku mozga nakon moždanog udara.

Panak ginseng reaguje sa mnogim lekovima, pa se konsultujte sa lekarom pre nego što ga uzmete. Tipična doza za mentalnu funkciju je 100-600 mg jednom ili dva puta dnevno.

9. Rhodiola

Neki dokazi sugerišu da Rhodiola rosea L., takođe poznata kao rhodiola ili ružin koren, može pomoći u kognitivnim sposobnostima.

Jedan pregled studija izvestio je da rodiola može imati neuroprotektivne efekte i može pomoći u lečenju neurodegenerativnih bolesti.

Drugi pregled je otkrio da je rodiola pomogla u regulisanju neurotransmitera u mozgu, pozitivno utičući na raspoloženje.

Rhodiola kapsule imaju različite jačine. Obično osoba uzima kapsulu jednom ili dva puta dnevno.

Da li nootropi deluju?

Neke male studije pokazuju da neki nootropni dodaci mogu uticati na mozak. Ali postoji nedostatak dokaza iz velikih, kontrolisanih studija koji bi pokazali da neki od ovih dodataka dosledno funkcionišu i da su potpuno bezbedni.

Zbog nedostatka istraživanja, stručnjaci ne mogu sa sigurnošću reći da nootropi bez recepta poboljšavaju razmišljanje ili funkciju mozga – ili da ih svako može bezbedno koristiti.

Na primer, jedan izveštaj o kognitivnim pojačivačima otkrio je da nema dovoljno dokaza koji bi ukazivali da su bezbedni i efikasni za zdrave ljude. Istraživači takođe ukazuju na etičke probleme.

Međutim, postoje dokazi da omega-3 masne kiseline mogu imati koristi za mozak i opšte zdravlje. Pored toga, kofein može poboljšati mentalni fokus u kratkom roku.

Kao i kod svih dodataka ishrani, takođe treba da imate na umu da je regulisanje suplemenata daleko od načina na koji to radi sa lekovima na recept. Potražite renomirane brendove i verujte svom telu: Ako primetite bilo kakve neželjene efekte ili ne vidite poboljšanje u očekivanom vremenskom okviru, pametno je da prestanete.

Pametne droge ili glupo bačen novac?

Mnogi lekari se slažu da je najbolji način da se poboljša funkcija mozga da se adekvatno spava, redovno vežba, jede zdrava ishrana i kontroliše stres.

Za ljude koji žele da poboljšaju svoje kognitivne funkcije, nootropni dodaci mogu pomoći, u nekim slučajevima. Svako ko je zainteresovan da proba nootrop treba da se konsultuje sa zdravstvenim radnikom o najboljim opcijama.