Zašto mi je naduven stomak?

Nadutost nije bolest, ali ume biti veliki problem.

Da li se i vama nekad desilo da vam stomak bude naduven kao lopta, napet i tvrd na dodir? Ovaj osećaj pritiska u stomaku često prate i grčevi, gasovi, proliv, pa čak i bol u donjem delu leđa ili problemi s disanjem. Uglavnom se javi s vremena na vreme – i nema veze s gojaznošću. Nadimanje u želucu javlja se do sat vremena nakon jela, a ono u dvanaestopalačnom crevu, žučnoj kesi ili gušterači – jedan do tri sata sata posle jela. Nadimanje u tankom i debelom crevu pak obično se oseti tri do 24 sata nakon jela. Dobra je vest da nadutost u većini slučajeva možete sprečiti ukoliko znate šta je izaziva.

Najčešći uzroci nadutosti

*Ako prebrzo jedete i hranu ne žvaćete dovoljno – gutate veliku količinu vazduha, što izaziva gasove, nadutost i podrigivanje. Svaki zalogaj strpljivo i polako sažvaćite.

*Ako ne obavljate redovno veliku nuždu , u crevima vam se stvara pritisak, što ponekad može izazvati i bolove.

*Intolerancija na laktozu čest je uzrok nadutosti, mada mnogi i ne znaju da ne podnose laktozu. Ako ne možete potpuno izbaciti mlečne proizvode iz ishrane, pokušajte da rešite problem tako što ćete uzimati enzime laktaze, koji pomažu varenje laktoze.

*Prejedanje teškom hranom koja se dugo vari – usporava probavu i stvara pritisak u želucu.

*U slučaju poremećaja crevne flore – izazvanog, recimo, uzimanjem antibiotika – obično se javlja i proliv. Tad pomažu probiotici.

*Za nadutost kod žena može biti kriv i povišen nivo progesterona, što vodi opuštanju stomačnih mišića, a samim tim i mišića creva, pa se hrana sporije vari, a posledice su nadutost i zatvor.

Hrana koja nadima

Mleko i mlečni proizvodi- Čak i oni koji nisu osetljivi na laktozu mogu imati simptome nadutosti posle konzumiranja mlečnih proizvoda.

Masna hrana– Usporava varenje, tako da hrana ima više vremena da se fermentiše, a posledica je nadutost.

Jabuke i kruške– Mogu uzrokovati nadutost zbog visokog sadržaja vlakana. Jedite ih u manjim količinama i u intervalima, da ne opteretite stomak.

Mahunarke– Teško se vare, te u crevima nastaju gasovi koji izazivaju osećaj nadutosti. Mahunarke su dobar izvor proteina, gvožđa i folne kiseline, pa ih zato nemojte izbacivati iz ishrane, već samo smanjiti njihov unos.

Pivo i slatka gazirana pića– Ova pića uzrokuju nadutost, ali ne zbog svog sastava – već zbog velike količine vazduha koja se s njima popije. Pustite da piće malo odstoji u čaši.

Podgrejana hrana– Tokom podgrevanja menja se molekularna struktura skroba – on postaje otporniji na enzime u tankom crevu, pa u njegovoj razgradnji učestvuju bakterije iz debelog creva koje proizvode gas, a samim tim i nadutost.