12 Prirodnih Lekova za Zatvor: Rešite se Tvrde Stolice

Zatvor pogađa oko 20% ljudi, što dovodi do dosta poseta lekaru godišnje.

Ljudi mogu doživeti zatvor zbog hrane koju jedu ili ne jedu, životnih navika, lekova koje uzimaju ili zdravstvenih stanja koje imaju. Za mnoge, uzrok njihovog hroničnog zatvora je nepoznat. Ovo je poznato kao hronična idiopatska konstipacija.

Zatvor karakterišu sledeći simptomi:

  • manje od tri pražnjenja creva nedeljno
  • tvrda, suva ili kvrgava stolica
  • poteškoće ili bol prilikom mokrenja
  • osećaj da nije prošla sva stolica

Zatvor može ozbiljno negativno uticati na kvalitet života, kao i na fizičko i mentalno zdravlje.

Postoji mnogo prirodnih načina za ublažavanje opstipacije. Ljudi to mogu da rade u udobnosti svojih domova, a većina njih je podržana naukom.

Evo 12 prirodnih kućnih lekova za ublažavanje zatvora.

1. Pijte više vode

Redovna dehidracija može izazvati zatvor. Da biste to sprečili, važno je da pijete dovoljno vode i ostanete hidrirani.

Kada patite od zatvora, možda ćete pronaći olakšanje ako pijete malo gazirane vode. Ovo može pomoći sa rehidratacijom i da se stvari ponovo pokrenu.

Neka istraživanja su otkrila da je gazirana voda efikasnija od vode iz slavine u ublažavanju zatvora. Ovo uključuje ljude sa smetnjama u varenju ili dispepsijom i osobe sa hroničnim idiopatskim zatvorom.

Međutim, pijenje gaziranih pića kao što je slatka soda nije dobra ideja, jer ova pića mogu imati štetne zdravstvene efekte i pogoršati zatvor.

Neki ljudi sa sindromom iritabilnog creva (IBS) smatraju da gazirana pića pogoršavaju njihove simptome, pa bi ove osobe možda želele da izbegnu gaziranu vodu i druga gazirana pića.

Zaključak: Dehidracija može izazvati zatvor, pa se pobrinite da pijete dovoljno vode. Gazirana voda može biti još efikasnija u ublažavanju zatvora.

2. Jedite više vlakana, posebno rastvorljivih, nefermentabilnih vlakana

Za lečenje zatvora, lekari često govore ljudima da povećaju unos dijetalnih vlakana .

To je zato što povećanje unosa vlakana povećava zapreminu i konzistentnost pokreta creva, što ih čini lakšim za prolaz. Takođe im pomaže da brže prođu kroz probavni sistem.

U stvari, jedan pregled iz 2016. je otkrio da je 77% ljudi sa hroničnim zatvorom imalo koristi od suplementacije vlaknima.

Međutim, neke studije su otkrile da povećanje unosa vlakana zapravo može pogoršati problem. Drugi navode da dijetalna vlakna poboljšavaju učestalost stolice, ali možda neće pomoći kod drugih simptoma zatvora, kao što su konzistencija stolice, bol, nadimanje i gasovi.

To je zato što različite vrste dijetetskih vlakana imaju različite efekte na varenje.

Postoji mnogo različitih dijetetskih vlakana, ali generalno, ona spadaju u dve kategorije: nerastvorljiva vlakna i rastvorljiva vlakna.

  • Nerastvorljiva vlakna — prisutna u pšeničnim mekinjama, povrću i celim žitaricama — dodaju masu stolici i mogu im pomoći da brže i lakše prođu kroz probavni sistem.
  • Rastvorljiva vlakna — prisutna u ovsenim mekinjama, ječmu, orašastim plodovima, semenkama, pasulju, sočivu i grašku, kao i u nekom voću i povrću — upijaju vodu i formiraju pastu nalik gelu, koja omekšava stolicu i poboljšava njenu konzistenciju.

Nefermentirajuća rastvorljiva vlakna, kao što je psilijum , najbolji su izbor za lečenje zatvora.

Jedan pregled iz 2020. otkrio je da je psilijum 3,4 puta efikasniji od nerastvorljivih pšeničnih mekinja za zatvor.

Različiti brendovi psilijumskih vlakana su dostupni.

Studije koje ispituju efekte nerastvorljivih vlakana kao tretmana za opstipaciju dale su različite rezultate.

Ovo je delimično zato što nerastvorljiva vlakna mogu da pogoršaju problem kod nekih ljudi sa funkcionalnim problemom creva, kao što je IBS ili hronični idiopatski zatvor.

Neka fermentabilna rastvorljiva vlakna takođe mogu biti neefikasna u lečenju zatvora, jer ih fermentišu bakterije u crevima i gube svoj kapacitet zadržavanja vode.

Da bi sprečili zatvor, ljudi bi trebalo da imaju za cilj da konzumiraju mešavinu rastvorljivih i nerastvorljivih vlakana. Ukupan preporučeni dnevni unos vlakana je 25 grama (g) za žene i 38 g za muškarce.

Zaključak: Pokušajte da jedete više hrane bogate vlaknima . Dopuna ishrane rastvorljivim nefermentirajućim vlaknima, kao što je psilijum, takođe može pomoći.

3. Vežbajte više

Razne istraživačke studije su objavile da vežbanje može pomoći u poboljšanju simptoma opstipacije.

Studije su povezale sedentarni način života sa povećanim rizikom od zatvora. Zbog toga, neki zdravstveni stručnjaci preporučuju povećanje vežbi da bi se stolica pomerila.

Ipak, ne slažu se sve studije da vežbanje leči zatvor. Stoga je potrebno više istraživanja.

Druge studije su izvestile da iako vežbanje nije uvek poboljšavalo broj puta kada su ljudi otišli ​​u toalet, smanjilo je neke simptome i poboljšalo kvalitet života ljudi.

Kod ljudi sa IBS-om, umereno vežbanje (brzo hodanje) može poboljšati probavne simptome i rezultate kvaliteta života. Međutim, energična vežba (džogiranje) može pogoršati simptome kod nekih.

Pokušajte da uradite neku nežnu vežbu – kao što su redovne šetnje, plivanje, vožnja bicikla ili trčanje – da vidite da li vam pomaže.

Zaključak: Vežba može smanjiti simptome zatvora kod nekih ljudi.

4. Pijte kafu, posebno kafu sa kofeinom

Za neke ljude, konzumiranje kafe može povećati želju za odlaskom u kupatilo. To je zato što kafa stimuliše mišiće u sistemu za varenje.

U stvari, jedno istraživanje iz 1998. pokazalo je da kafa sa kofeinom može stimulisati creva na isti način kao što to može obrok. Ovaj efekat je bio 60% jači od vode za piće i 23% jači od pijenja kafe bez kofeina.

Kafa takođe može da sadrži male količine rastvorljivih vlakana koja pomažu u sprečavanju zatvora poboljšavajući ravnotežu crevnih bakterija.

Međutim, osobine kofeina koje stimulišu creva mogu biti jače kod ljudi sa IBS-om. Takođe može pogoršati simptome varenja.

Ljudi sa IBS-om mogu pokušati da uklone kofein iz svoje ishrane da vide da li pomaže.

Saznajte više o hrani i pićima koji mogu da ublaže opstipaciju ovde.

Zaključak: Kafa može pomoći u oslobađanju od zatvora stimulacijom mišića u crevima. Takođe može da sadrži male količine rastvorljivih vlakana.

5. Jedite probiotičku hranu ili uzimajte probiotske suplemente

Probiotici mogu pomoći u sprečavanju hroničnog zatvora. Probiotici su žive, korisne bakterije koje se prirodno nalaze u crevima. Oni uključuju bifidobakterije i laktobacile .

Ljudi mogu povećati svoje nivoe jedući probiotičku hranu.

Neki ljudi koji imaju hroničnu konstipaciju imaju neravnotežu bakterija u crevima. Konzumiranje više probiotičke hrane moglo bi da poboljša ovu ravnotežu i spreči zatvor.

Pregled studija iz 2019. je otkrio da uzimanje probiotika tokom 2 nedelje može pomoći u lečenju zatvora, povećavajući učestalost stolice i konzistenciju stolice.

Oni takođe mogu pomoći u lečenju zatvora tako što proizvode kratkolančane masne kiseline. Ovo može poboljšati pokrete creva, olakšavajući odvajanje stolice.

Alternativno, probajte probiotički dodatak. Neke studije su otkrile da su ljudi počeli da osećaju prednosti ovih suplemenata nakon 4 nedelje.

Pokušajte da uzimate probiotičke suplemente, koji su dostupni na mreži , ili jedite više hrane bogate probioticima da vidite da li ovo pomaže kod zatvora. Prebiotička hrana uključuje:

  • jogurt
  • Kiseli kupus
  • kimchi

Zaključak: Probiotici mogu pomoći u lečenju hroničnog zatvora. Pokušajte da jedete probiotičku hranu ili uzimate suplemente.

6. Laksativi bez recepta ili na recept

Osoba može razgovarati sa lekarom ili farmaceutom o izboru odgovarajućeg laksativa . Različiti tipovi imaju različite metode delovanja, ali svi su efikasni kod zatvora.

Lekar može preporučiti jednu od sledećih vrsta:

  • Sredstva za povećanje zapremine: To su laksativi na bazi vlakana koji povećavaju sadržaj vode u stolici.
  • Omekšivači stolice: sadrže ulja za omekšavanje stolice i olakšavanje njihovog prolaska kroz creva.
  • Stimulativni laksativi: Oni stimulišu nerve u crevima da povećaju pokrete creva.
  • Osmotski laksativi: Ovi omekšavaju stolicu povlačeći vodu iz okolnih tkiva u probavni sistem.

Međutim, ljudi ne bi trebalo da redovno uzimaju većinu ovih laksativa bez razgovora sa lekarom.

Zaključak: Laksativi su efikasni za ublažavanje zatvora. Razgovarajte sa lekarom ili farmaceutom o najboljim za upotrebu.

7. Isprobajte dijetu sa niskim sadržajem FODMAP-a

Zatvor može biti simptom IBS-a. Dijeta sa niskim FODMAP -om je eliminaciona dijeta koja pomaže u lečenju IBS-a i može ublažiti zatvor povezanu sa IBS-om.

FODMAP je skraćenica za fermentabilne oligosaharide, disaharide, monosaharide i poliole.

Dijeta uključuje ograničavanje hrane sa visokim FODMAP tokom određenog vremenskog perioda pre nego što ih ponovo uvede da bi se utvrdilo koje od njih telo može tolerisati.

Kod ljudi sa IBS-om preovlađujućim konstipacijom, sama ishrana sa niskim FODMAP-om često nije dovoljna.

Takvi ljudi će verovatno morati da obrate pažnju na druge aspekte svoje ishrane, kao što je unos dovoljno vode i vlakana, da bi osetili olakšanje od simptoma.

Zaključak: Dijeta sa niskim sadržajem FODMAP-a može pomoći u ublažavanju opstipacije povezane sa IBS-om . Međutim, samo to možda neće pružiti dovoljno olakšanje.

8. Jedite širataki rezance ili uzmite dodatak glukomananu

Glukomanan je vrsta rastvorljivih vlakana iz korena biljke konjac. Neka istraživanja sugerišu da je efikasan protiv zatvora.

Osim što poboljšava rad creva, glukomanan može delovati i kao prebiotik za poboljšanje ravnoteže dobrih bakterija u crevima.

Jedna studija na deci je otkrila da je 45% onih koji su uzimali glukomanan doživelo olakšanje od teške konstipacije, u poređenju sa samo 13% u kontrolnoj grupi.

Međutim, druga kontrolisana studija nije otkrila značajne efekte.

Ljudi mogu dobiti glukomanan iz suplemenata ili jedući rezance shirataki, ili konjac.

Dostupni su i dodaci glukomanana. Razlikuju se u svojim prednostima u zavisnosti od brenda, pa je najbolje da uporedite brendove pre kupovine. Suplementi glukomanana su dostupni na mreži.

Zaključak : Glukomanan može pomoći u lečenju zatvora kod nekih ljudi. Izvori uključuju suplemente i širataki rezance.

9. Jedite prebiotičku hranu

Prebiotici su neprobavljiva ugljena hidratna vlakna. Prebiotici uključuju oligosaharide i inulin .

Iako dijetalna vlakna smanjuju zatvor poboljšavajući konzistenciju i količinu stolice, prebiotici imaju svoje efekte tako što poboljšavaju zdravlje probave.

Prebiotička vlakna poboljšavaju zdravlje probave hraneći korisne bakterije u crevima, što povećava probiotike i poboljšava ravnotežu crevnih bakterija.

U stvari, neki prebiotici mogu pomoći u povećanju učestalosti pražnjenja creva, kao i da učine stolicu mekšom.

Prebiotička hrana uključuje:

  • cikorija
  • Jerusalimska artičoka
  • Beli luk
  • luk
  • banane
  • praziluka
  • leblebije

Međutim, beli luk i luk nisu uključeni u ishranu sa niskim FODMAP-om jer ova hrana može izazvati simptome kod ljudi sa IBS-om.

Zaključak: Hrana koja sadrži prebiotička vlakna može poboljšati zdravlje probave i ravnotežu korisnih crevnih bakterija. Prebiotici mogu pomoći u ublažavanju opstipacije.

10. Probajte magnezijum citrat

Magnezijum citrat je popularan kućni lek protiv zatvora. To je vrsta osmotskog laksativa koji ljudi mogu kupiti u slobodnoj prodaji ili na mreži .

Uzimanje umerenih količina suplemenata magnezijuma može pomoći u ublažavanju opstipacije. Lekari koriste veće doze za pripremu i čišćenje creva pre operacije ili drugih medicinskih procedura.

Zaključak: Uzimanje magnezijum citrata, dodatka bez recepta, može pomoći u ublažavanju zatvora.

11. Jedite suve šljive

Ljudi često proglašavaju suve šljive i sok od šljiva kao prirodni lek za zatvor – i to sa dobrim razlogom. Suve šljive su možda najpristupačnije prirodno rešenje koje je dostupno.

Pored vlakana, suve šljive sadrže sorbitol. Ovo je šećerni alkohol koji ima laksativno dejstvo.

Neka istraživanja su pokazala da su šljive mogu biti efikasnije od vlakana kao što je psilijum.

Efikasna doza može biti oko 50 g, ili sedam srednjih suvih šljiva, dva puta dnevno.

Međutim, ljudi sa IBS-om možda žele da izbegnu suve šljive, jer su šećerni alkoholi namirnice sa visokim sadržajem FODMAP-a.

Zaključak: Suve šljive sadrže šećerni alkohol sorbitol, koji ima laksativni efekat. Suve šljive mogu biti veoma efikasan lek za zatvor.

12. Pokušajte da izbegavate mlečne proizvode

Kod ljudi sa netolerancijom na njega, konzumiranje mlečnih proizvoda može izazvati zatvor zbog njegovog uticaja na pokrete creva.

Ovo uključuje decu koja su netolerantna na proteine kravljeg mleka i odrasle sa intolerancijom na laktozu .

Ako neko posumnja na intoleranciju na mlečne proizvode, može se obratiti svom lekaru radi dijagnoze. Lekar može da preporuči privremeno uklanjanje mlečnih proizvoda iz ishrane, uz povećanje druge hrane bogate kalcijumom , da vidi da li to poboljšava simptome.

Zaključak: Intolerancija na mlečne proizvode ili laktozu može izazvati zatvor kod nekih ljudi. Kod ovih ljudi, uklanjanje mlečnih proizvoda iz ishrane može pomoći u ublažavanju simptoma.

Još nešto?

Zatvor je neugodan i ima niz potencijalnih uzroka. Međutim, mnogi kućni lekovi i prirodne metode mogu pomoći.

Ako opstipacija ne prestane, osoba može razgovarati sa svojim lekarom da identifikuje uzrok i pronađe efikasan tretman.

Međutim, mnogi prirodni kućni lekovi u ovom članku mogu pružiti značajno olakšanje.