Vitamin D – Sunčani Vitamin Zdravlja

Vitamin D se ponekad naziva „sunčanim vitaminom“ jer se proizvodi u našoj koži kao odgovor na sunčevu svetlost. To je vitamin rastvorljiv u mastima iz porodice jedinjenja koja uključuje vitamine D-1, D-2 i D-3.

Naše telo proizvodi vitamin D prirodno kada je direktno izloženo sunčevoj svetlosti. Možete ga dobiti i kroz određenu hranu i dodatke kako biste osigurali odgovarajući nivo vitamina u krvi.

Vitamin D ima nekoliko važnih funkcija. Možda su najvažniji regulacija apsorpcije kalcijuma i fosfora i omogućavanje normalne funkcije imunog sistema . Dobivanje dovoljne količine vitamina D važno je za normalan rast i razvoj kostiju i zuba, kao i poboljšanu otpornost na određene bolesti.

Ako vaše telo ne dobija dovoljno vitamina D, rizikujete razvoj abnormalnosti kostiju kao što su meke kosti (osteomalacija) ili krhke kosti (osteoporoza).

Evo još tri iznenađujućih zdravstvenih benefita vitamina D.

1. Vitamin D se bori protiv bolesti

Pored svojih primarnih blagodati, istraživanja sugerišu da vitamin D takođe može igrati ulogu u:

  • smanjujući rizik od multiple skleroze
  • smanjenje šanse za razvoj srčanih bolesti
  • pomaže smanjenju verovatnoće obolevanja od gripa

2. Vitamin D smanjuje depresiju

Istraživanja su pokazala da vitamin D može igrati važnu ulogu u regulisanju raspoloženja i sprečavanju depresije. U jednom studija, naučnici su otkrili da su ljudi sa depresijom koji su dobijali dodatke vitamina D primetili poboljšanje simptoma.

U drugoj studiji ljudi sa fibromialgijom, istraživači su otkrili da je nedostatak vitamina D češći kod onih koji su takođe imali anksioznost i depresiju.

3. Vitamin D pojačava gubitak kilograma

Razmislite o dodavanju dodataka vitamina D vašoj ishrani ako pokušavate da smršate ili sprečite bolesti srca. Možete pronaći veliki izbor dodataka vitaminu D.

U jednoj studiji, ljudi koji su svakodnevno uzimali dodatak kalcijuma i vitamina D mogli su da izgube više kilograma od ispitanika koji su uzimali placebo dodatak. Naučnici su rekli da dodatni kalcijum i vitamin D imaju efekat suzbijanja apetita.

U drugoj studiji, ljudi sa prekomernom težinom koji su svakodnevno uzimali dodatak vitamina D poboljšali su markere rizika od srčanih bolesti.

Čuvajte se nedostatka vitamina D

Mnogi faktori mogu uticati na vašu sposobnost dobijanja dovoljnih količina vitamina D samo putem sunca. Ovi faktori uključuju:

  • Nalazite se u području sa velikim zagađenjem
  • Korišćenje kreme za sunčanje
  • Provodite više vremena u zatvorenom
  • Život u velikim gradovima gde zgrade blokiraju sunčevu svetlost
  • Imajući tamniju kožu. (Što su nivoi melanina viši, koža manje vitamina D može da apsorbuje.)

Ovi faktori doprinose nedostatku vitamina D kod sve većeg broja ljudi. Zbog toga je važno da malo vitamina D unosite iz izvora osim sunčeve svetlosti.

Simptomi nedostatka vitamina D kod odraslih uključuju:

  • umor , bolovi i opšti osećaj da se ne osećate dobro
  • jaki bolovi ili slabosti u kostima ili mišićima koji mogu prouzrokovati poteškoće pri penjanju stepenicama ili ustajanju sa poda ili niske stolice, ili vas hodati lepršavim hodom
  • stres frakture, posebno na nogama, karlici i kukovima

Lekari mogu dijagnostikovati nedostatak vitamina D izvođenjem jednostavnog testa krvi. Ako imate nedostatak, lekar može da naredi rendgenske snimke kako bi proverio snagu vaših kostiju.

Ako vam je dijagnostikovan nedostatak vitamina D, lekar će vam verovatno preporučiti svakodnevno uzimanje dodataka vitamina D. Ako imate ozbiljan nedostatak, oni mogu umesto toga preporučiti velike doze vitamina D tablete ili tečnosti. Takođe treba voditi računa da vitamin D unosite kroz sunčevu svetlost i hranu koju jedete.

Izvori vitamina D

Malo hrane prirodno sadrži vitamin D. Zbog toga su neke namirnice obogaćene. To znači da je dodan vitamin D. Hrana koja sadrži vitamin D uključuje:

  • losos
  • sardine
  • žumance
  • škampi
  • mleko (ojačano)
  • žitarice (pojačane)
  • jogurt (pojačani)
  • sok od pomorandže (pojačani)

Može biti teško dobiti dovoljno vitamina D svakog dana samo izlaganjem suncu i hranom, tako da uzimanje dodataka vitamina D može pomoći.

Koji je normalan nivo vitamina D?

Bilo je nekih kontroverzi oko količine vitamina D potrebnog za zdravo funkcionisanje. Nedavna istraživanja pokazuju da vam treba više vitamina D nego što se nekada mislilo. Normalni nivo seruma u ​​krvi kreću se od 50 do 100 mikrograma po decilitru. U zavisnosti od nivoa krvi, možda će vam trebati više vitamina D.

Institut za prehrambene i poljoprivredne nauke izveštava nove preporuke zasnovane na internacionalnih jedinica (IU) dnevno. IU su standardni tip merenja lekova i vitamina. IU pomažu stručnjacima da odrede preporučenu dozu, toksičnost i nivo nedostatka za svaku osobu.

Jedna IU nije ista za svaku vrstu vitamina. IU se određuje prema količini supstance koja deluje na vaše telo. Preporučene IU za vitamin D su:

  • deca i tinejdžeri: 600 IU
  • odrasli do 70 godina: 600 IU
  • odrasli stariji od 70 godina: 800 IU
  • trudnice ili dojilje: 600 IU