Suplementi za zdravije srce

suplementi srce

Čak i ako u vašoj porodici postoje slučajevi srčanih oboljenja, redovna suplementacija određenim hranjivim materijama može da vam pomogne da izbegnete ponavljanje porodične istorije

Zdrave navike života su apsolutno najvažniji preduslov prevencije bilo koje bolesti.

Ipak, ukoliko postoji evidentan faktor rizika, kao što je porodična istorija bolesti, onda je potrebno učiniti još nešto za zaštitu zdravlja. Najbolji način za to jesu specifični suplementi.

Kada je reč o očuvanju srčane funkcije, onda su ovih devet preparata vaše najbolje oružje…

KOENZIM Q10

Srcu je potrebno dosta energije. Ovaj organ/mišić neprekidno radi i napravi oko 86.400 otkucaja dnevno – dan za danom, iz godine u godinu. Koenzim Q10 bukvalno funkcioniše kao generator u glavnim „fabrikama“ za proizvodnju energije u ćelijama – tj. u mitohondrijama.

Ova materija je apsolutno neophodna za stvaranje ćelijske energije. CoQ10 je neophodan za stvaranje „bitkoina“ ćelijske energije ili ATP (adenozintrifosfat). Ćelije koriste ATP za sve procese u našem telu, kao što su pumpanje krvi, sagorevanje masti, varenje hrane, plesanje, treptanje, čak i hrkanje! Za svaku operaciju u našem telu je neophodna ATP, a CoQ10 pomaže da se ona stvori.

PANTETIN

Pantotein, što je aktivna forma pantotenske kiseline (vitamin B5), najvažnija je komponenta CoQ10. Rezultati nekih studija sugerišu da njegova upotreba dovodi do snižavanja nivoa holesterola u krvi.

Pri kupovini suplementa, izaberite onaj koji sadrži pantesin, jer je ova originalna forma pantetina bila predmet naučnih istraživanja u kojima je dokazano da olakšava regulaciju nivoa holesterola u krvi.

OMEGA-3

Omega-3 masne kiseline se prirodno nalaze u određenim namirnicama biljnog i životinjskog porekla, kao što su lanene semenke i masna riba (iz hladnih voda).

Ulje lanenih semenki je posebno korisno za prevenciju kancera, što pokazuju brojne studije. Ipak, kada je reč o zdravlju srca, riblje ulje je mnogo korisnije.

Ova materija redukuje rizik od srčanog i moždanog udara, povećava osetljivost na insulin i znatno umanjuje rizik od iznenadnog srčanoj zastoja.

Međutim, mnogi smatraju da je najveća korist omega-3 masti njihovo antiupalno dejstvo. To je izuzetna vrednost, jer upalni procesi u organizmu uzrokuju ili pogoršavaju gotovo sve degenerativne bolesti, uključujući i srčana oboljenja. Nizak nivo omega-3 masti se navodi kao uzrok pojave različitih bolesti, od kardiovaskularnih oboljenja do poremećaja pažnje i hiperaktivnosti kod dece.

MAGNEZIJUM

Magnezijum je neprikosnoveni „anti-stres“ nutrijent. Osnovno svojstvo mu je, prosto rečeno, da smiruje, što znači da je prirodni relaksant. Magnezijum širi krvne sudove i na taj način spušta krvni pritisak i olakšava srcu da pumpa krv.

Takođe, magnezijum pomaže u snižavanju nivoa glukoze u krvi, što je od ključnog značaja za bolju regulaciju dijabetesa i metaboličkog sindroma.

Sudeći prema rezultatima brojnih studija, gotovo niko od nas ne uzima dovoljno magnezijuma. Zato je važno da u svakodnevnu ishranu uključite više namirnica koje ga sadrže, kao što su spanać, kelj, brokoli, kukuruz, žitarice, soja, pasulj, orasi, meso. Takođe, magnezijum je korisno uzimati kao suplement u dnevnoj dozi od oko 300 mg, za žene, i oko 400 mg za muškarce.

NIJACIN

Nijacin je forma vitamina B (B3), koji dokazano snižava nivo holesterola u krvi. No, njegova prava vrednost je u tome što snižava Lp – nezavisni faktor rizika za pojavu srčanih oboljenja i srčanog udara. Pored toga, nijacin podiže nivo korisnog holesterola (HDL), a naročito nivo HDL-2, koji je najkorisniji oblik dobrog holesterola. Jedini potencijalni problem sa nijacinom je to što izaziva naglo širenje krvnih sudova i prateće crvenilo i gorući osećaj u koži.

D-RIBOZA

D-riboza je još jedna od ključnih komponenti ćelijske energije (ATP), bez koje bismo ostali bez energije. Bez ove vrste monosaharida, prostog ugljenog hidrata (šećer) – ne bismo mogli gotovo ništa da uradimo. Kada je srce pod stresom, ono ne može da stvori dovoljno D-riboze, kojom se nadoknađuje izgubljena energija.
Rezerve D-riboze u organizmu su specifične za određena tkiva i srce ne može da „pozajmi“ ovu materiju iz rezervi u jetri. U srcu takođe mora da postoji rezerva. Eksperti preporučuju 5 g D-riboze na dan, kao početnu dozu, za prevenciju kardiovaskularnih bolesti, kao i za sportiste i zdrave ljude koji su vrlo aktivni.

L-KARNITIN

Ova materija je poput linijskog taksija, kojim se masne kiseline transportuju u mitohondrije – male fabrike energije unutar ćelija – u kojima se ove masti mogu pretvoriti u energiju. Budući da srce dobija 60% energije iz masti, veoma je važno da se u organizmu nalazi dovoljno L-karnitina zbog transporta masnih kiselina u ćelije srčanog mišića. Brojne studije pokazuju da L-karnitin može da poveća fizičku izdržljivost srčanih bolesnika, a prema rezultatima nekih studija, ova materija čak može da produži životni vek.

VITAMIN K

Većina ljudi zna za ovaj vitamin zbog njegove uloge u zgrušavanju krvi, ali ne zna da se on javlja u dve forme – K1 i K2. Za zgrušavanje krvi je neophodan K1, dok K2 vrši potpuno drugačiju ulogu. On je važan za rad srca, jer omogućava da kalcijum dospe u kosti, gde i pripada, i sprečava njegovo zadržavanje u arterijama, gde ne pripada. S obzirom na to da sprečava kalcifikaciju u arterijama, vitamin K2 je vrlo bitan suplement za zdravlje srca. On se nalazi i u nekim namirnicama, kao što su jaja (žumance), džigerica i organsko meso. No, mnogi ljudi ne uzimaju dovoljno K2 iz hrane. Zato je najbolje uzimati ga putem suplementa.