Peruanska Maka za Zdravlje: Iskustva, Benefiti, Nuspojave

Maka (maca) je peruanska biljka koja se uzgaja u planinama Anda. To je povrće iz porodice krstaša, što znači da je povezano sa brokolijem, kupusom i keljom.

Maca je uobičajeni sastojak u peruanskoj kuhinji koji jelima daje zemljani ukus. Biljka korena make može se samleti u prah i dodati u obroke ili smutije.

Osim svoje kulinarske upotrebe, maca može imati i nekoliko zdravstvenih prednosti. Ovaj članak će govoriti o 10 mogućih zdravstvenih prednosti korena make.

Navešćemo prednosti make koje podržava nauka na osnovu iskustva ljudi koji su uzimali maku.

1. Povećanje libida

Studije sugerišu da koren make može pomoći u povećanju libida.

Najpoznatija prednost korena make je njegov potencijal da poveća libido. Postoje neki naučni dokazi koji potkrepljuju ovu tvrdnju.

Na primer, jedna starija studija iz 2002. godine otkrila je da muškarci koji su uzimali 1,5 ili 3 grama make dnevno imaju povećan libido u poređenju sa onima koji su primali placebo.

Pregled iz 2010. godine studija o maki i seksualnom funkcionisanju pronašao je neke dokaze koji sugerišu da bi maka mogla poboljšati libido, ali autori su upozorili da je potrebno više istraživanja.

Studija iz 2015. godine otkrila je da koren make može pomoći u smanjenju seksualne disfunkcije kod žena u postmenopauzi koje su uzimale antidepresiv.

2. Smanjenje erektilne disfunkcije

Koren make takođe može imati koristi za ljude sa erektilnom disfunkcijom (ED). Mala studija iz 2009. godine razmatrala je efekat konzumiranja 2,4 g korena make dnevno tokom 12 nedelja na percepciju učesnika o njihovom opštem i seksualnom blagostanju.

Učesnici studije su bili muškarci sa blagom ED. Oni koji su uzimali koren make doživeli su značajnije povećanje seksualnog blagostanja od onih koji su uzimali placebo.

3. Povećanje energije i izdržljivosti

Neki sportisti i bodibilderi koriste koren make kao dodatak za povećanje energije i performansi. Postoje neki dokazi koji to podržavaju.

Pilot studija iz 2009. godine pokazala je da je upotreba ekstrakta make tokom 14 dana poboljšala performanse za muške bicikliste u vožnji na hronometar od 40 kilometara. Međutim, rezultati se nisu značajno razlikovali od poboljšanja uočenog kod onih koji su uzimali placebo.

Međutim, ista studija je otkrila da je ekstrakt make poboljšao libido kod učesnika koji su ga koristili. Međutim, veličina uzorka ove studije bila je veoma mala, tako da je potrebno više istraživanja da bi se potvrdili rezultati.

4. Povećanje plodnosti

Još jedna rasprostranjena upotreba korena make je povećanje plodnosti, posebno kod muškaraca.

Pregled iz 2016. pronašao je neke dokaze da koren make može povećati kvalitet sperme i kod plodnih i kod neplodnih muškaraca. Međutim, potrebno je više istraživanja.

5. Poboljšanje raspoloženja

Maca sadrži flavonoide, za koje se smatra da poboljšavaju raspoloženje i smanjuju anksioznost. Studija na 14 žena u postmenopauzi otkrila je da maka može smanjiti osećaj anksioznosti i depresije.

Takođe, studija iz 2015. godine otkrila je da maka može da smanji simptome depresije kod kineskih žena u postmenopauzi.

6. Smanjenje krvnog pritiska

Moguće je da koren make takođe može pomoći u poboljšanju krvnog pritiska. Ista studija iz 2015. godine takođe je otkrila da 3,3 g make dnevno tokom 12 nedelja snižava krvni pritisak kod kineskih žena u postmenopauzi.

7. Smanjenje štete od sunca

Starija studija na životinjskom modelu otkrila je da maka može pomoći u zaštiti kože od UV zraka. Druga studija na životinjama iz 2011. godine otkrila je da ekstrakti iz lišća make mogu pomoći u sprečavanju stvaranja ćelija opekotina od sunca.

8. Borba protiv slobodnih radikala

Koren make takođe promoviše prirodne antioksidante u telu, kao što su glutation i superoksid dismutaza.

Antioksidansi pomažu u borbi protiv slobodnih radikala, koji mogu oštetiti ćelije u telu. Neki ljudi veruju da antioksidansi mogu pomoći u sprečavanju nekih zdravstvenih stanja, uključujući bolesti srca i rak.

9. Smanjenje simptoma menopauze

Neki zagovornici korena make veruju da može pomoći u balansiranju nivoa hormona estrogena. Tokom perimenopauze, faze pre nego što žena dostigne menopauzu, nivoi estrogena variraju i izazivaju niz simptoma.

Jedna studija je otkrila da su žene u postmenopauzi koje su uzimale dve tablete dnevno koje sadrže maku imale smanjene simptome, kao što su talasi vrućine i noćno znojenje.

10. Poboljšanje učenja i pamćenja

Maca može pomoći u poboljšanju performansi učenja i pamćenja.

Postoje neki dokazi koji ukazuju na to da maka može poboljšati učenje i pamćenje. Na primer, studija iz 2011. pokazala je da maka može poboljšati pamćenje kod miševa.

Pregled literature iz 2014. sugerisao je da maca može imati koristi za učenje i performanse pamćenja. Istraživači su sugerisali da bi to moglo biti od pomoći u lečenju stanja koja utiču na ove procese, kao što je Alchajmerova bolest.

Međutim, trenutno su dostupna samo istraživanja na životinjskim modelima, tako da je nejasno da li će maca imati iste koristi kod ljudi.

Neželjeni efekti i nuspojave peruanske make

Studije pokazuju da je maca generalno bezbedna i da njena upotreba nije povezana sa neželjenim nuspojavama.

Studija iz 2016. na 175 ljudi otkrila je da se uzimanje 3 grama crvene ili crne make dnevno tokom 12 nedelja dobro toleriše i nije povezano sa ozbiljnim štetnim efektima.

Tradicionalne metode koje su ljudi koristili za konzumiranje make, kao što je kuvanje, a zatim jelo ili pilo, takođe nisu povezane sa štetnim efektima.

Trenutno nije poznato da li je maca bezbedna za konzumiranje tokom trudnoće ili dojenja, tako da one koje su trudne ili doje treba da razgovaraju sa svojim zdravstvenim timom pre uzimanja make.

Kako se koristi maca

Maca je dostupna u mnogim oblicima, uključujući kapsule i prah.

Možete dodati maca prah u smutije, ovsene pahuljice, peciva, energetske pločice i još mnogo toga. Ima orašasti ukus, poput butterscotch-a, tako da se dobro slaže sa mnogim slađim ukusima.

Optimalna doza za medicinsku upotrebu nije utvrđena. Međutim, doza praha korena make koja se koristi u studijama uglavnom se kreće od 1,5-3 grama dnevno.

Maku možete pronaći u nekim supermarketima, u prodavnicama zdrave hrane i preko raznih onlajn prodavaca. Takođe postoji veoma dobar izbor dostupan na Amazonu sa hiljadama recenzija.

Ako želite da budete sigurni da ste izabrali maku većeg kvaliteta ili da dobijete personalizovanu preporuku za dozu, razgovarajte sa kvalifikovanim zdravstvenim radnikom kao što je registrovani dijetetičar ili lekar.

Da li se Maka isplati?

Iako su istraživanja o potencijalnim zdravstvenim efektima make ograničena, neki dokazi sugerišu da uzimanje suplemenata make može pomoći u poboljšanju određenih aspekata seksualnog zdravlja i plodnosti i može pomoći u smanjenju simptoma menopauze i poboljšanju raspoloženja kod određenih ljudi.

Međutim, naučnici moraju detaljnije da prouče maku pre nego što se može preporučiti za lečenje bilo kog zdravstvenog stanja ili simptoma.

Ako ste zainteresovani za uzimanje make, prvo se konsultujte sa zdravstvenim radnikom. Oni vam mogu pomoći da utvrdite da li je maca pravi izbor za vaše zdravstvene potrebe.