Nedostatak Vitamina D – 8 Znakova i Simptoma

Vitamin D je izuzetno važan vitamin koji ima moćne efekte na nekoliko sistema u celom telu.

Za razliku od ostalih vitamina, vitamin D funkcioniše poput hormona i svaka pojedinačna ćelija u vašem telu ima receptor za njega.

Vaše telo ga pravi od holesterola kada je vaša koža izložena sunčevoj svetlosti.

Takođe se nalazi u određenoj hrani, poput masne ribe i obogaćenih mlečnih proizvoda, mada je vrlo teško dobiti dovoljno samo dijetom.

Preporučeni dnevni unos (RDI) je obično oko 400–800 IU, ali mnogi stručnjaci kažu da biste trebali dobiti i više od toga.

Nedostatak vitamina D je vrlo čest. Procenjuje se da oko 1 milijarde ljudi širom sveta ima nizak nivo vitamina u krvi.

Uobičajeni faktori rizika za nedostatak vitamina D:

  • Imajući tamnu kožu.
  • Biti stariji.
  • Prekomerna težina ili gojaznost.
  • Ne jesti puno ribe ili mlečnih proizvoda.
  • Živeti daleko od ekvatora gde ima sunca tokom cele godine.
  • Uvek koristite kremu za sunčanje kada izlazite.
  • Boravak u zatvorenom.

Ljudi koji žive u blizini ekvatora i često se izlažu suncu ređe će imati nedostatak, jer njihova koža proizvodi dovoljno vitamina D da zadovolji potrebe svog tela.

Većina ljudi ne shvata da ima nedostatak, jer su simptomi uglavnom suptilni. Možda ih nećete prepoznati lako, čak i ako imaju značajan negativan uticaj na vaš kvalitet života.

Evo 8 znakova i simptoma nedostatka vitamina D.

1. Često se razbolite ili zarazite

Jedna od najvažnijih uloga vitamina D je održavanje vašeg imunološkog sistema jakim kako biste mogli da se borite protiv virusa i bakterija koje uzrokuju bolest.

Direktno komunicira sa ćelijama koje su odgovorne za borbu protiv infekcije.

Ako se često razboljevate, posebno sa prehladom ili gripom, faktor koji doprinosi tome može biti nizak nivo vitamina D.

Nekoliko velikih opservacionih studija pokazalo je vezu između nedostatka i infekcija respiratornog trakta poput prehlade, bronhitisa i upale pluća.

Brojne studije su otkrile da uzimanje dodataka vitamina D u dozi od 4.000 IU dnevno može smanjiti rizik od infekcija respiratornog trakta.

U jednoj studiji na ljudima sa hroničnim plućnim poremećajem HOBP, samo oni koji su imali ozbiljan nedostatak vitamina D imali su značajnu korist nakon uzimanja suplementa u visokim dozama tokom jedne godine.

2. Umor

Osjećaj umora može imati mnogo uzroka, a nedostatak vitamina D može biti jedan od njih.

Nažalost, često se zanemaruje kao potencijalni uzrok.

Studije slučaja pokazale su da vrlo nizak nivo krvi može prouzrokovati umor koji ozbiljno negativno utiče na kvalitet života.

U jednom slučaju je utvrđeno da žena koja se žalila na hronični dnevni umor i glavobolje ima nivo vitamina D u krvi od samo 5,9 ng / ml. Ovo je izuzetno malo, jer se sve ispod 20 ng / ml smatra nedostatkom.

Kada je žena uzimala dodatak vitamina D, njen nivo se povećao na 39 ng / ml i simptomi su se rešili.

Međutim, čak i nivoi krvi koji nisu izuzetno niski mogu negativno uticati na nivo vaše energije.

Veliko opservaciono istraživanje proučavalo je vezu između vitamina D i umora kod mladih žena.

Studija je otkrila da će se žene sa nivoom krvi nižim od 20 ng/ml ili 21–29 ng/ml verovatnije žaliti na umor nego one sa nivoom krvi preko 30 ng/ml.

Druga opservaciona studija na ženskim medicinskim sestrama otkrila je snažnu vezu između niskog nivoa vitamina D i umora koji su prijavile same.

Štaviše, istraživači su otkrili da je 89% medicinskih sestara imalo manjak.

3. Bolovi u kostima i leđima

Vitamin D na više načina pomaže u održavanju zdravlja kostiju.

Kao prvo, poboljšava apsorpciju kalcijuma u vašem telu.

Bolovi u kostima i donji deo leđa mogu biti znaci neadekvatnog nivoa vitamina D u krvi.

Velike opservacijske studije otkrile su vezu između nedostatka i hroničnog bola u donjem delu leđa.

Jedna studija ispitivala je vezu između nivoa vitamina D i bolova u leđima kod više od 9.000 starijih žena.

Istraživači su otkrili da je verovatnije da će oni sa nedostatkom imati bolove u leđima, uključujući jake bolove u leđima koji su ograničavali njihove svakodnevne aktivnosti.

U jednoj kontrolisanoj studiji, ljudi sa nedostatkom vitamina D imali su skoro dvostruko veću verovatnoću da će doživeti bolove u kostima u nogama, rebrima ili zglobovima u poređenju sa onima sa nivoom krvi u normalnom opsegu.

4. Depresija

Depresivno raspoloženje takođe može biti znak nedostatka vitamina D.

U preglednim studijama istraživači su povezali nedostatak vitamina D sa depresijom, posebno kod starijih odraslih.

U jednoj analizi, 65% posmatračkih studija otkrilo je vezu između niskog nivoa krvi i depresije.

S druge strane, većina kontrolisanih ispitivanja, koja imaju veću naučnu težinu od opservacionih studija, nisu pokazala vezu između njih.

Međutim, istraživači koji su analizirali studije primetili su da su doze vitamina D u kontrolisanim studijama često bile vrlo niske.

Pored toga, primetili su da neke studije možda nisu trajale dovoljno dugo da vide efekat uzimanja suplemenata na raspoloženje.

Neke kontrolisane studije pokazale su da davanje vitamina D osobama sa nedostatkom pomaže u poboljšanju depresije, uključujući sezonsku depresiju koja se javlja tokom hladnijih meseci.

5. Usporeno zarastanje rana

Sporo zarastanje rana nakon operacije ili povrede može biti znak da je nivo vitamina D prenizak.

Rezultati studija sugerišu da vitamin povećava proizvodnju jedinjenja koja su presudna za formiranje nove kože kao deo procesa zarastanja rana.

Jedna studija o ljudima koji su imali operaciju zuba otkrila je da su određeni aspekti zarastanja ugroženi nedostatkom vitamina D.

Takođe se sugeriše da je uloga vitamina D u kontroli upale i borbi protiv infekcije važna za pravilno zarastanje.

Jedna analiza je razmatrala pacijente sa dijabetičkim infekcijama stopala.

Otkrilo je da je kod onih sa ozbiljnim nedostatkom vitamina D veća verovatnoća da imaju viši nivo inflamatornih markera koji mogu ugroziti zarastanje.

Nažalost, u ovom trenutku postoji vrlo malo istraživanja o efektima dodataka vitamina D na zarastanje rana kod osoba sa nedostatkom.

Međutim, jedno istraživanje je otkrilo da kada su pacijenti sa nedostatkom vitamina D sa čirima na nogama lečeni vitaminom, veličina čira se u proseku smanjila za 28%.

6. Gubitak kostiju

Vitamin D igra presudnu ulogu u apsorpciji kalcijuma i metabolizmu kostiju.

Mnogi stariji ljudi kojima je dijagnostikovan gubitak kostiju veruju da trebaju uzimati više kalcijuma. Međutim, možda im nedostaje i vitamina D.

Niska mineralna gustina kostiju pokazatelj je da su vaše kosti izgubile kalcijum i druge minerale. To starijim odraslim osobama, posebno ženama, predstavlja povećan rizik od preloma.

U velikoj opservacijskoj studiji na više od 1.100 žena srednjih godina u menopauzi ili postmenopauzi, istraživači su otkrili snažnu vezu između niskog nivoa vitamina D i niske mineralne gustine kostiju.

Međutim, kontrolisana studija otkrila je da žene kojima je nedostajao vitamin D nisu popravile mineralnu gustinu kostiju kada su uzimale suplemente u velikim dozama, čak i ako im se nivo krvi poboljšao.

Bez obzira na ove nalaze, dovoljan unos vitamina D i održavanje nivoa krvi u optimalnom opsegu mogu biti dobra strategija za zaštitu koštane mase i smanjenje rizika od preloma.

7. Gubitak kose

Gubitak kose se često pripisuje stresu , što je svakako čest uzrok.

Međutim, kada je gubitak kose ozbiljan, to može biti rezultat bolesti ili nedostatka hranljivih sastojaka .

Gubitak kose kod žena povezan je sa niskim nivoom vitamina D, iako je do danas o tome vrlo malo istraživanja.

Alopecija areata je autoimuna bolest koju karakteriše ozbiljan gubitak kose sa glave i drugih delova tela. Povezan je sa rahitisom, koji je bolest koja kod dece uzrokuje meke kosti zbog nedostatka vitamina D.

Niski nivoi vitamina D povezani su sa alopecijom areata i mogu biti faktor rizika za razvoj bolesti.

Jedno istraživanje na ljudima sa alopecijom areata pokazalo je da je niži nivo vitamina D u krvi povezan sa ozbiljnijim gubitkom kose.

U studiji slučaja utvrđeno je da lokalna primena sintetičkog oblika vitamina uspešno leči gubitak kose kod dečaka sa oštećenjem receptora za vitamin D.

Mnogo drugih namirnica i hranljivih sastojaka može uticati na zdravlje vaše kose.

8. Bolovi u mišićima

Uzroke bolova u mišićima često je teško precizno odrediti.

Postoje neki dokazi da nedostatak vitamina D može biti potencijalni uzrok bolova u mišićima kod dece i odraslih.

U jednoj studiji utvrđeno je da 71% ljudi sa hroničnim bolom ima nedostatak.

Vitamin D receptor prisutan je u nervnim ćelijama zvanim nociceptori, koji osećaju bol.

Jedna studija na pacovima pokazala je da je nedostatak doveo do bola i osetljivosti zbog stimulacije nociceptora u mišićima.

Nekoliko studija je otkrilo da uzimanje visokih doza dodataka vitamina D može smanjiti različite vrste bolova kod ljudi koji imaju manjak.

Jedna studija na 120 dece sa nedostatkom vitamina D koja su imala rastuće bolove otkrila je da je jedna doza vitamina smanjila rezultate bola u proseku za 57%

Sve u svemu

Nedostatak vitamina D je neverovatno čest i većina ljudi toga nije svesna.

To je zato što su simptomi često suptilni i nespecifični, što znači da je teško znati da li ih uzrokuje nizak nivo vitamina D ili nešto drugo.

Ako mislite da imate manjak, važno je da razgovarate sa svojim lekarom i izmerite nivo krvi.

Srećom, nedostatak vitamina D je obično lako otkloniti.

Možete ili povećati izlaganje suncu, jesti više hrane bogate vitaminima D , poput masne ribe ili obogaćenih mlečnih proizvoda. Takođe možete pronaći razne dodatke vitamina D.na Amazonu.

Otklanjanje nedostataka je jednostavno, lako i može imati velike koristi za vaše zdravlje.