Namirnice koje mogu uzrokovati bol u zglobovima

Otečenost i ukočenost zglobova te posledični bolovi mogu da otežaju i krajnje jednostavne motoričke radnje, kao što su držanje olovke u ruci, pranje zuba ili priprema hrane.

Ove tegobe najčešće su karakteristike (reumatoidnog) artritisa, to jest bolesti zglobova koja pogađa veliki broj ljudi.

Ishrana i bol u zglobovima

Premda se ovo oboljenje ne može izlečiti, redovna terapija i konzumiranje određenih, antiupalnih namirnica – maslinovo ulje, jezgrasto voće i masna riba – mogu ublažiti bolove i povećati pokretljivost zglobova. Isto tako, određene namirnice mogu da izazovu suprotan efekat: pogoršanje tegoba. U ovu kategoriju spadaju:

Paradajz

Iako se smatra da ovo povrće deluje antiinflamatorno, osobe koje pate od specifičnog oblika artritisa (giht) mogu da osete pogoršanje simptoma ukoliko konzumiraju paradajz, što potvrđuju i najnovija istraživanja.

Kod ovih ljudi paradajz podiže nivo mokraćne kiseline u krvi, a ova materija glavni je uzrok pojave gihta. Niste spremni da se odreknete paradajza? Eksperti kažu da i ne morate u potpunosti.

Dovoljno je samo da smanjite njegovu količinu u ishrani, kao i da uzimate medikamente koji redukuju nivo ureične kiseline.

Ulje kukuruza, suncokreta, čička i soje

Verovatno ste već više puta čuli za moćno dejstvo omega-3 masnih kiselina – molekula koji masnu ribu i orahe čine toliko korisnim za vas.

No, da li ste čuli za efekte omega-6 masnih kiselina?

Velike su šanse da konzumirate prevelike količine ovih amino-kiselina. Budući da se omega-6 masne kiseline nalaze u sojinom ulju, a ono je gotovo u svim industrijskim prehrambenim proizvodima, eksperti procenjuju da je u ishrani većine nas ovaj tip masne kiseline zastupljen daleko više nego omega-3 masne kiseline.

Ovaj disbalans može negativno da se odrazi na stanje zglobova, kao i da uzrokuje različite probleme, od astme i kardiovaskularnih oboljenja do brojnih upalnih procesa u organizmu.

Zbog toga svi koji pate od reumatoidnog artritisa treba da svedu ovaj odnos na dva ili tri (omega-6) prema jedan (omega-3), jer to ublažava upalni proces karakterističan za ovo oboljenje.

Omega-6 masne kiseline takođe se nalaze u ulju kukuruza, suncokreta i čička, u prženoj hrani, margarinu, žumancetu i mesu.

Zaslađeni gazirani napici

Čak i dijetalna gazirana pića imaju svojih negativnih strana. Međutim, ova vrsta napitaka s mnogo šećera posebno je štetna jer povećava rizik od pojave dijabetesa i srčanih oboljenja.

Kozumiranje velikih količina šećera može izazvati oslobađanje inflamatornih „mesindžera“ citokina.

Nakon analize podataka obimne studije koja je trajala 30 godina, naučnici su utvrdili vezu između konzumiranja gaziranih napitaka i uvećanog rizika od artritisa.

Žene koje su pile jedan ili više zaslađenih gaziranih napitaka dnevno bile su izložene za 63% većem riziku od pojave artritisa nego one koje uopšte nisu konzumirale ove napitke.