Moringa za Zdravlje – Benefiti, Iskustva, Neželjeni efekti

moringa prah biljka

Moringa oleifera je biljka koja je hiljadama godina hvaljena zbog svojih zdravstvenih blagodati.

Veoma je bogata zdravim antioksidansima i bioaktivnim biljnim jedinjenjima.

Do sada su naučnici istražili samo delić mnogih potencijalnih zdravstvenih benefita.

Šta je Moringa

Moringa je biljka koja je poreklom iz područja Indije, Pakistana, Bangladeša i Avganistana. Gaji se i u tropskim predelima. Listovi, kora, cvetovi, voće, seme i koren koriste se za proizvodnju lekova.

Moringa se koristi za ublažavanje simptoma astme, dijabetesa, gojaznosti, menopauze i mnogih drugih stanja, ali nema pouzdanih naučnih dokaza koji podržavaju ovu upotrebu.

Ulje iz semena moringe koristi se u hrani, parfemima i proizvodima za negu kose, kao mašinsko mazivo.

Moringa je važan izvor hrane u nekim delovima sveta. Jer se može gajiti jeftino i lako, a lišće zadržava puno vitamina i minerala kada se osuši.

Moringa se koristi u Indiji i Africi u programima hranjenja za borbu protiv neuhranjenosti. Nezrele zelene mahune pripremaju se slično kao i boranija, dok se seme uklanja iz zrelijih mahuna i kuva poput graška ili prži poput oraha. Listovi se kuvaju i koriste kao spanać, a takođe se suše i prahuju za upotrebu kao začin .

Ostaci od semena koji se dobiju nakon vađenja ulja koriste se kao đubrivo, a takođe i za prečišćavanje bunarske vode i uklanjanje soli iz morske vode.

Evo 6 zdravstvenih prednosti Moringa oleifere koje podržavaju naučna istraživanja.

1. Moringa oleifera je vrlo hranljiva

Moringa oleifera je prilično veliko drvo poreklom iz Severne Indije.

Poznata je pod raznim imenima, kao što su drvo bataka, hren ili ulje uljanice.

Gotovo svi delovi drveta su jestivi ili se koriste kao sastojci tradicionalnih biljnih lekova.

Ovo se posebno odnosi na lišće i mahune koje se obično jedu u delovima Indije i Afrike.

Lišće moringe je odličan izvor mnogih vitamina i minerala. Jedna šolja svežeg, iseckanog lišća (21 grama) sadrži:

  • Proteini: 2 grama
  • Vitamin B6: 19% od RDA
  • Vitamin C: 12% od RDA
  • Gvožđe: 11% RDA
  • Riboflavin (B2): 11% od ARR
  • Vitamin A (iz beta-karotena): 9% od RDA
  • Magnezijum: 8% od RDA

U zapadnim zemljama osušeni listovi se prodaju kao dodaci ishrani, bilo u obliku praha ili kapsula.

U poređenju sa lišćem, mahune sadrže manje vitamina i minerala. Međutim, izuzetno su bogate vitaminom C. Jedna šolja svežih, isečenih mahuna (100 grama) sadrži 157% dnevnih potreba.

U ishrani ljudi u zemljama u razvoju često manjkaju vitamini, minerali i proteini. U tim zemljama Moringa oleifera može biti važan izvor mnogih osnovnih hranljivih sastojaka.

Međutim, postoji jedan nedostatak: lišće moringe takođe može sadržati visok nivo antinutrijenata , što smanjuje apsorpciju minerala i proteina.

Treba imati na umu da uzimanje dodataka Moringa oleifera u kapsulama neće obezbediti veliki broj hranljivih sastojaka.

Količine su zanemarive u poređenju sa onim što konzumirate ako jedete uravnoteženu ishranu zasnovanu na celokupnoj hrani.

2. Moringa oleifera je bogata antioksidantima

Antioksidanti su jedinjenja koja deluju protiv slobodnih radikala u vašem telu.

Visok nivo slobodnih radikala može izazvati oksidativni stres, koji je povezan sa hroničnim bolestima poput bolesti srca i dijabetesa tipa 2.

U listovima Moringa oleifera pronađeno je nekoliko biljnih antioksidativnih jedinjenja.

Pored vitamina C i beta-karotena, oni uključuju:

  • Kuercetin: Ovaj snažni antioksidans može pomoći u snižavanju krvnog pritiska.
  • Hlorogena kiselina: Takođe u visokim količinama u kafi, hlorogena kiselina može da pomogne u umerenom nivou šećera u krvi nakon jela.

Jedna studija na ženama otkrila je da je uzimanje 1,5 kašičice (7 grama) praha od lista moringe svakog dana tokom tri meseca značajno povećalo nivo antioksidanata u krvi.

Ekstrakt lista Moringe takođe se može koristiti kao konzervans za hranu. Povećava rok trajanja mesa smanjenjem oksidacije

3. Moringa može smanjiti nivo šećera u krvi

Visok šećer u krvi može biti ozbiljan zdravstveni problem. U stvari, to je glavna karakteristika dijabetesa.

Vremenom visoki nivoi šećera u krvi povećavaju rizik od mnogih ozbiljnih zdravstvenih problema, uključujući bolesti srca. Iz tog razloga je važno održavati šećer u zdravim granicama.

Zanimljivo je da je nekoliko studija pokazalo da Moringa oleifera može pomoći u snižavanju nivoa šećera u krvi.

Međutim, većina dokaza zasniva se na studijama na životinjama. Postoji samo nekoliko studija zasnovanih na ljudima i one su uglavnom lošeg kvaliteta.

Jedno istraživanje na 30 žena pokazalo je da je uzimanje 1,5 kašičice (7 grama) praha od lista moringe svakog dana tokom tri meseca u proseku smanjilo nivo šećera u krvi za 13,5%.

Druga mala studija na šest osoba sa dijabetesom otkrila je da je dodavanje 50 grama lišća moringe obroku smanjilo porast šećera u krvi za 21%.

Naučnici veruju da ove efekte izazivaju biljna jedinjenja poput izotiocijanata

4. Moringa oleifera može smanjiti upalu

Zapaljenje je prirodni odgovor tela na infekciju ili povredu.

To je neophodan zaštitni mehanizam, ali može postati glavni zdravstveni problem ako se nastavi tokom dužeg vremenskog perioda.

U stvari, trajna upala povezana je sa mnogim hroničnim zdravstvenim problemima, uključujući bolesti srca i rak.

Većina celog voća, povrća, začinskog bilja i začina ima protiv-upalna svojstva . Međutim, stepen u kome mogu da pomognu zavisi od vrsta i količina antiinflamatornih jedinjenja koja sadrže.

Naučnici veruju da su izotiocijanati glavna protiv-upalna jedinjenja u lišću, mahunama i semenkama moringe.

Ali do sada su istraživanja bila ograničena na studije na epruvetama i životinjama. Ostaje da se vidi da li Moringa oleifera ima slična protiv-upalna dejstva na ljude.

5. Moringa može smanjiti holesterol

Povišen holesterol povezan je sa povećanim rizikom od srčanih bolesti.

Srećom, mnoga biljna hrana može efikasno smanjiti holesterol. Tu spadaju seme lana, ječam i bademi.

I studije na životinjama i na ljudima pokazale su da Moringa oleifera može imati slične efekte na smanjenje holesterola

6. Moringa oleifera može zaštititi od toksičnosti arsena

Zagađenje hrane i vode arsenom predstavlja problem u mnogim delovima sveta. Određene vrste pirinča mogu sadržati naročito visok nivo.

Dugotrajna izloženost visokom nivou arsena može vremenom dovesti do zdravstvenih problema.

Na primer, studije su povezale dugotrajnu izloženost sa povećanim rizikom od raka i bolesti srca.

Zanimljivo je da je nekoliko studija na miševima i pacovima pokazalo da lišće i seme Moringa oleifera mogu zaštititi od nekih efekata toksičnosti na arsen.

Ovi rezultati obećavaju, ali još uvek nije poznato da li se ovo odnosi i na ljude.

Da li Moringa pomaže sa mršavljenjem?

Istraživanja su pokazala da ekstrakt moringe može biti efikasan u smanjenju i kontroli debljanja kod miševa.

Njen visok sadržaj vitamina B pomaže u glatkoj i efikasnoj probavi i može pomoći telu prilikom pretvaranja hrane u energiju, za razliku od skladištenja kao masti.

Smatra se da Moringa:

  • smanjiti debljanje
  • pomažu u snižavanju holesterola i krvnog pritiska
  • sprečiti upale
  • pomažu telu da masti pretvori u energiju
  • smanjiti umor i poboljšati nivo energije

Negativna dejstva Moringe

Svima koji razmišljaju o upotrebi moringe savetuje se da o tome prvo razgovaraju sa lekarom.

Moringa može posedovati osobine protiv plodnosti i zato se ne preporučuje trudnicama.

Prijavljeno je vrlo malo neželjenih efekata.

Ljudi bi uvek trebali pročitati etiketu na ekstraktu i slediti uputstva za doziranje.

Oprez sa lekovima

Neki od lekova sa kojim moringa može imati negativnu interakciju su:

  • Levotiroksin: Koristi se u borbi protiv problema sa štitnom žlezdom. Jedinjenja u listu moringe mogu da pomognu funkciji štitne žlezde, ali ljudi ne bi trebalo da je uzimaju u kombinaciji sa drugim lekovima za štitnjaču.
  • Bilo koji lekovi koje jetra može razgraditi: Ekstrakt Moringe može smanjiti koliko se to brzo dešava, što može dovesti do različitih neželjenih efekata ili komplikacija.
  • Lekovi za dijabetes: Lekovi za dijabetes koriste se za smanjenje šećera u krvi, što moringa takođe efikasno radi. Od vitalne je važnosti osigurati da nivo šećera u krvi ne bude prenizak.
  • Lekovi za visok krvni pritisak: Moringa se pokazala efikasnom u snižavanju krvnog pritiska. Uzimanje moringe zajedno sa drugim lekovima koji snižavaju krvni pritisak može dovesti do toga da on postane prenizak.

Posebna upozorenja

Trudnoća: verovatno NIJE BEZBEDNO koristiti koren, koru ili cvetove moringe ako ste trudni. Hemikalije u korenu, kori i cvetovima mogu dovesti do kontrakcije materice. U tradicionalnoj medicini koren i kora korišćeni su za izazivanje pobačaja. Nema dovoljno informacija o sigurnosti upotrebe drugih delova moringe tokom trudnoće. Budite sigurni i izbegavajte upotrebu.

Dojenje: Moringa se ponekad koristi za povećanje proizvodnje majčinog mleka. Čini se da je sigurno za majku kada se uzima nekoliko dana. Ali nema dovoljno informacija da bi se znalo da li je bezbedno za dojenče. Zbog toga je najbolje izbegavati moringu ako dojite.

Deca: Moringin list je verovatno BEZBEDAN kada se jede, kratkoročno. Upotreba listova moringe je verovatno bezbedna kod dece u periodu do 2 meseca.

Dijabetes: Moringa može smanjiti nivo šećera u krvi kod osoba sa dijabetesom. Pazite na znake niskog nivoa šećera u krvi (hipoglikemije) i pažljivo nadgledajte šećer u krvi ako imate dijabetes i koristite moringu.

Nizak krvni pritisak (hipotenzija): Moringa može smanjiti krvni pritisak. Postoji zabrinutost da bi mogla previše sniziti krvni pritisak, uzrokujući nesvesticu i druge simptome, kod ljudi koji već imaju nizak krvni pritisak.

Nedovoljno aktivna štitna žlezda (hipotiroidizam): Postoji zabrinutost da bi korišćenje moringe moglo pogoršati ovo stanje.

Preporučena doza Moringe

Odgovarajuća doza moringe zavisi od nekoliko faktora kao što su starost korisnika, zdravlje i nekoliko drugih uslova.

U ovom trenutku nema dovoljno naučnih informacija da bi se odredio odgovarajući raspon doza za moringu.

Imajte na umu da prirodni proizvodi nisu uvek nužno sigurni i doze mogu biti važne. Obavezno sledite uputstva na etiketama proizvoda i pre upotrebe konsultujte svog farmaceuta ili lekara ili drugog zdravstvenog radnika.

Sve u svemu

Moringa oleifera je indijsko drvo koje se koristi u tradicionalnoj medicini hiljadama godina.

Međutim, samo je nekoliko od mnogih tvrđenih zdravstvenih blagodeti naučno proučeno.

Do danas, studije pokazuju da Moringa oleifera može dovesti do umerenog smanjenja šećera u krvi i holesterola. Takođe može imati antioksidativne i protivupalne efekte i zaštititi od toksičnosti arsena.

Moringa lišće je takođe veoma hranljivo i trebalo bi da bude korisno za ljude kojima nedostaje esencijalnih hranljivih sastojaka.