Kako smanjiti apetit?

Otkrijte koje namirnice smanjuju želju za hranom, pružaju osećaj sitosti, poboljšavaju varenje i ubrzavaju metabolizam

Problem gojaznosti u poslednje vreme poprima epidemiološke razmere u svim starosnim grupama, uključujući i najmlađe. Pojačan apetit jedan je od glavnih krivaca za višak kilograma.

Mnogo je faktora, kako spoljašnjih, tako i unutrašnjih, koji mogu da utiču na povećanje želje za hranom.

Ponekad je reč o pravoj gladi, ali mnogo češće se zapravo radi o navici ili “terapiji” nekog psihičkog stanja.

Zašto smo gladni i kada smo siti?

Glad je normalna reakcija organizma na smanjen unos kalorija. Tada je važno napraviti pravilan izbor namirnica i uneti ih u optimalnoj količini, da bi apetit bio zadovoljen bez posledica.

Međutim, najčešće se dešava da se poseže za pogrešnim namirnicama, onima koje sadrže “prazne” kalorije (industrijska hrana), pa se glad ponovo javlja ubrzo nakon obroka.

Brzo unošenje hrane još je jedan od razloga konstantne potrebe za jelom. Kada gutamo nedovoljno sažvakanu hranu, mozak ne uspeva da dobije informaciju o sitosti, pa osećamo glad iako smo tokom obroka uneli dovoljnu količinu kalorija.

Veza hrane i psihičkog stanja

Veliki broj ljudi u trenucima nervoze i neraspoloženja pokušava hranom da reši svoje probleme. Veza između hrane i psihičkog stanja potiče još iz najranijeg detinjstva.

Kada beba zaplače, majka joj najčešće daje da sisa da bi prekinula njen plač, a povezanost stresa i hrane provlači se kroz ceo život.

Istina je da određene namirnice mogu da poboljšaju raspoloženje, ali one svakako nisu pravi način za uspostavljanje psihičke ravnoteže. Takođe, statistike pokazuju da se najveća količina hrane pojede vikendom i uveče, kada čovek ima najviše slobodnog vremena. Iz ovoga sledi zaključak da je dosada još jedan uzročnik prekomernog konzumiranja hrane.

Izgladnjivanje pojačava apetit

Većina popularnih dijeta podrazumeva određeni vid gladovanja, što uzrokuje i pojačan apetit. Što smo duže gladni, potreba za hranom postaje veća. Ovo je samo jedan od razloga zbog kojih većina kratkoročnih dijeta ima kontraproduktivan učinak.

Hrana koja smanjuje apetit

Na svu sreću, postoji mnoštvo namirnica koje mogu da smanje apetit i istovremeno pruže osećaj sitosti, poboljšaju varenje, reše problem neredovnog pražnjenja creva, ubrzaju metabolizam i dovedu telesnu težinu na optimalan nivo.

Mahunarke

Pasulj, sočivo, soja, leblebije i drugo mahunasto povrće obiluju dijetetskim vlaknima koja dokazano izazivaju osećaja sitosti, smanjuju nivo holesterola, leče opstipaciju i redukuju naslaga stare stolice u crevima.

Neka novija istraživanja pokazala su da kolecistokinin, probavni hormon iz mahunarki ima sposobnost da smanji apetit, a samim tim i da potpomogne regulaciju telesne težine.

Mahunarke predstavljaju odličan izvor proteina koji takođe imaju značajnu ulogu u procesu mršavljenja. Da bi se postigla idealna kombinacija amino-kiselina, potrebno ih je jesti sa žitaricama.

Integralne žitarice

Kao i mahunarke, integralne žitarice prava su riznica dijetetskih vlakana, ali i drugih hranljivih materija zaslužnih za zdravlje i vitalnost.

Pirinač, raž, pšenica, ječam, ovas… spadaju u složene ugljene hidrate koji za razliku od prostih ugljenih hidrata, kao što je šećer, ne izazivaju prekomerno lučenje insulina, ali podstiču oslobađanje serotonina, hormona zaduženog za dobro raspoloženje i smanjenje apetita.

Integralne žitarice dugo održavaju osećaj sitosti, prirodni su laksativ, poboljšavaju probavu, odličan su detoksikator, te su idealan izbor za sve koji žele da se hrane zdravo i dovedu telesnu težinu na optimalan nivo.

Voće

Svi znamo koliko je voće zdravo i važno za očuvanje celokupnog zdravlja.

Pored toga, određeno voće kao što su jabuke, kruške, banane i grožđe sadrži veliku količinu vlakana koja regulišu probavu i podstiču lučenje hormona zaduženih za regulaciju apetita.

Dobra strana voća jeste i ta što se može jesti u većim količininama jer sadrži vrlo malo kalorija. Kruške, osim vlakana, sadrže i pektin koji smanjuje nivo šećera u krvi, a samim tim i apetit.

Voda

Naučnici su potvrdili da je konzumiranje vode pre obroka jedan od najefikasnijih i najjednostavnijih načina za obuzdavanje apetita.

Rezultati jedne studije pokazali su da osobe koje popiju pola litra vode 30 minuta pre jela, tokom obroka unesu oko 75 kalorija. Potrebno je samo biti disciplinovan i uzdržati se od jela tih pola sata, jer će u suprotnom doći do poremećaja u varenju hrane koja se unosi u želudac nakon upotrebe vode.

Zeleni čaj

Poznat po svom antioksidativnom dejstvu, zeleni čaj ima značajnu ulogu u očuvanju celokupnog zdravlja. Idealno je sredstvo za prevenciju i lečenje mnogih oboljenja.

U poslednje vreme postao je neizostavan sastojak dijeta za mršavljenje. Razlog se krije u njegovoj sposobnosti da ubrza metabolizam i snizi nivo holesterola u krvi. Naučno istraživanje sprovedeno u Čikagu pokazalo je da zeleni čaj utiče i na smanjenje apetita.