Biljni začini umesto soli

Iako je so jedna od osnovnih životnih namirnica, odavno je poznato da veća količina ovog začina u ishrani nije poželjna, budući da zadržava tečnost u organizmu, povisuje krvni pritisak i ima veliku ulogu u nastanku gojaznosti.

O tome kako se može smanjiti upotreba soli u ishrani govori nutricionistkinja Željka Šoš.

Preporuka Svetske zdravstvene organizacije glasi: zdrava odrasla osoba može konzumirati maksimalno pet grama soli dnevno, što je količina koja odgovara jednoj kafenoj kašičici.

Deci je dovoljno i mnogo manje – samo jedan gram dnevno zadovoljava sve fiziološke potrebe malog organizma. Ove količine ne podrazumevaju samo so što se koristi za pripremu hrane već i onu koja je prirodni sastojak namirnica.

So je neophodna za odvijanje normalnih procesa u organizmu, zbog čega treba birati onu obogaćenu jodom jer doprinosi pravilnom radu štitne žlezde.

Mora se imati na umu činjenica da su mnoge industrijski prerađene namirnice skriveni izvori ove supstance, što je razlog više da se pri pripremanja hrane ne preteruje u njenoj upotrebi.

Racionalnim konzumiranjem soli smanjuje se krvni pritisak, a samim tim i rizik od kardiovaskularnih bolesti i formiranja kamena u bubregu.

Kako smanjiti upotrebu soli?

Upotrebu soli možete smanjiti ako pravilno birate namirnice, pažljivo proučavate deklaracije na proizvodima i izbegavate dosoljavanje hrane nakon njene pripreme.

Kako napraviti obrok bez previše soli? Veoma jednostavno! Dodavanje prirodnih aromatičnih začina intenzivira ukus hrane i smanjuje potrebu za dosoljavanjem.

Preporučljivo je da se prilikom pripremanja hrane koriste sveži začini – bosiljak, mirođija, origano, ruzmarin, kurkuma, celer, korijander…

Ovom spisku treba dodati sveže mleveni crni biber, koji ima intenzivnu aromu, beli luk, đumbir, čili i svež limunov sok. Svi ovi dodaci, osim što su zamena za so, imaju i velike nutritivne vrednosti u vidu obilja minerala i antioksidansa.

Čitajte deklaracije proizvoda i izbegavajte one s velikom količinom soli, pojačivačima ukusa i konzervansima. Takođe, nemojte koristiti ni namirnice koji se čuvaju u slanim rastvorima (masline) ili salamuri (mesne prerađevine, riba…)

Izbegavajte industrijske proizvode i instant supe, jer sadrže mnogo soli i nezdrave pojačivače ukusa. Umesto kocke za supu, u sos možete staviti paradajz i beli luk, koji će jelu dati posebnu, intenzivnu aromu, a dosoljavanje neće biti potrebno.

Ukus namirnice zavisi i od toga kako se jelo priprema. U povrće čiji se ukus intenzivira pečenjem (što smanjuje potrebu za soljenjem) spadaju crvene paprike, paradajz, tikvice, paštrnak i bundeva. Preporučuje se da se ove namirnice griluju.

Naviknite se na manje slano

1. Nikad ne dosoljavajte hranu nakon serviranja. Budući da so nije rastvorena i dobro izmešana, naknadnim dodavanjem uvek ćete staviti više nego što vam je stvarno potrebno.

2. Čitajte deklaracije i kupujte hranu s manje soli. Izbegavajte kečap, soja sos, senf, majonez, prelive, rague i umake – svi ovi proizvodi imaju visok procenat kuhinjske soli.

3. Jedite što više svežeg ili sušenog voća i povrća, mladog kravljeg sira, ribe, domaće supe, jogurta i neprerađenih žitarica. Izbegavajte mesne prerađevine, tvrde (zrele) i topljene sireve, usoljene namirnice (meso, riba, masline…) i proizvode iz salamure.

4. Izbegavajte slane grickalice i zasoljene kokice, jer sadrže previše soli, a zbog loših prehrambenih navika i pojačivača ukusa – skloni smo da ih jedemo u velikim količinama.